سردی هوا، بازار اجاره را سرد کرد

محافظه کاری خریداران و فروشندگان

زمستان جاری، سردترین بازار زمستانی اجاره در سال‌های اخیر توصیف می شود. البته معاملات ملکی به طور سنتی در این فصل رو به کاهش می گذارد اما در هفته های گذشته این کاهش ملموس تر و فاحش تر بوده است.

زمستان جاری، سردترین بازار زمستانی اجاره در سال‌های اخیر توصیف می شود. البته معاملات ملکی به طور سنتی در این فصل رو به کاهش می گذارد اما در هفته های گذشته این کاهش ملموس تر و فاحش تر بوده است. تمدید قراردادهای اجاره که بی‌‌‌اثر شدن مصوبه ضد‌کرونایی یکی از دلایلی است که میزان عرضه و تقاضا در بازار را کاهش داده است. یعنی مستاجرها و موجران بر سر درصدهای افزایش اجاره‌‌‌بها به توافق نسبی دست یافته‌‌‌اند و نوعی پذیرش از بابت نرخ افزایش اجاره‌‌‌بها متناسب با واقعیت‌‌‌های بازار بین طرفین ایجاد شده است، تمایل به تمدید قراردادها در این بازار که در دوره کرونا به حداقل رسیده بود، افزایش یافت.

با این حال گفنه می شود که برخی واسطه ها با بیان این که هرچه میزان رهن در معامله رهن و اجاره افزایش یابد، آمادگی فرد برای خرید ملک افزایش می یابد، متقاضیان اجاره را به دادن پول بیشتر برای رهن ترغیب می کنند این در حالی است که در این گونه معاملات متناسب با افزایش قیمت رهن، حق اجاره کاهش نمی یابد و نوعی گران فروشی به مشتری و متقاضی تحمیل می شود. این امر باعث افزایش نامحسوس حق اجاره ها در بازار مسکن شده است. در عین حال برخی دلالان معتقدند در روزهای اخیر و تا پایان سال که نرخ دلار هم چنان بالا می رود، بازار مسکن پر جنب و جوش تر می شود. اما این حضور گرم تر معامله گران، لزوما باعث افزایش معامله نمی شود، چراکه بسیاری از معامله‌ها در حد حرف و مذاکره باقی می ماند و انجام نمی شود.

قیمت های لحظه ای

شاید یکی از دلایل این امر آن باشد که با توجه به نوسان قیمت دلار مالکان نیز قیمت ملک خود را به صورت لحظه‌ای تغییر می‌دهند. یعنی احتمال اینکه قیمت ملک با گذشت یک روز تغییر و افزایش پیدا کند وجود دارد. یک معامله گر مسکن در این باره توضیح می دهد: مثلا در محله پیروزی، یک واحد آپارتمان ۱۳۰ مترمربع، عمر هفت ساله، دارای پارکینگ، انباری، آسانسور و سه خواب، که در ماه گذشته متری ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، در بهمن ماه به ۵۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع رسده است. این در حالی است که یک واحد آپارتمانی دیگر در این ساختمان و در سال گذشته حدود متری ۳۵ میلیون تومان به فروش رسیده است. در همین حال و در منطقه یک و محله های نیاوران، کاشانک و جماران قیمت ملک دست کم سه برابر قیمت ملک در محله های پیروزی است. چنان که خانه در محله نیاوران حداقل متری ۱۰۹ میلیون بوده و خانه ۱۰۰ متری در کمترین میزان پرداختی به قیمت ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان می‌رسد. به این ترتیب بررسی میدانی نشان می دهد یک خانه ۹۰ متری در محله نیاوران حدود ۹ میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان است. در عین حال و در محله های پایین تر مانند پاشداران، قلهک و دروس قیمت ها افت ملوسی دارد و یک خانه ۹۰ متری در این مناطق حدود ۴ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان است. یعنی خانه در مناطق یاد شده حداقل متری ۸۲ میلیون بوده و خانه ۱۰۰ متری در کمترین میزان پرداختی به قیمت ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات