رييس هيات مديره شرکت مهندسی راژمان کبير تاکيد کرد

کـمبود نقـدینگی مهمترین چالش صنـعت ریلـی کـشور

دهمين نمايشگاه بينالمللي حمل و نقل و صنايع ريلي تهران در تاريخ 4 الي 7 مهر امسال در محل دائمي نمايشگاه هاي بينالمللي تهران برگزار شد که شرکت راژمان کبير به عنوان يکي از شرکت هاي خصوصي موفق و پيشرو در صنعت ريلي ايران با حضور در اين نمايشگاه، بار ديگر برخي از دستاوردهاي خود را به معرض نمايش گذاشت. اين شرکت با سابقه 22 سال فعاليت در صنعت ريلي کشور در حوزه سيگنالينگ کارنامه درخشاني دارد.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، مهندس آرش زمانی‌راد، رییس هیات‌مدیره شرکت مهندسی راژمان کبیر گفت:  از سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را در حوزه سیستم‌های سیگنالینگ (کنترل سیر و حرکت سیستم‌های ریلی) مترو و راه‌آهن آغاز کرده‌ام. در سال ۱۳۷۶ با همکاری جمعی از همکاران و متخصصان امر، شرکتی در حوزه تخصصی سیگنالینگ تاسیس کردیم که از سال ۱۳۸۰ با عنوان شرکت مهندسی راژمان کبیر، توسعه یافت و از آن زمان تاکنون نیز در صنعت ریلی مشغول به کار و توسعه خدمات فنی هستیم. شایان ذکر است، عمده فعالیت‌های ما طراحی، ساخت، تامین، نصب و راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری تجهیزات سیگنالینگ می‌باشد. در پیشینه فعالیتی این شرکت، پروژه‌های متعددی در راه‌آهن و مترو، اجرا و عملیاتی شده که بیش از ۷۰ قرارداد از این فهرست، مربوط به قراردادهایی به کارفرمایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی افزود: یکی از مهمترین پروژه‌های این فهرست که حاصل بیش از دو دهه تحقیق و توسعه در حوزه اتوماسیون صنعتی (سیگنالینگ) می‌باشد، پروژه طراحی، ساخت و نصب و راه‌اندازی تجهیزات سیگنالینگ مترو گلشهر‏، شهر جدید هشتگرد (مهستان) در ادامه خط ۵ متروی تهران و  همچنین پیاده‌سازی سیستم کنترل مرکزی CTC برای پایش و نظارت بر خط این محور بوده است. از دیگر قراردادهای این شرکت در خطوط مترو می‌توان به پروژه تولید تجهیزات سیگنالینگ برای خط ۵ مترو تهران و تعمیر و نگهداری سیستم‌های سیگنالینگ در کلیه متروها و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. مهمترین دستاورد شرکت مهندسی راژمان کبیر در بازه زمانی عنوان‌شده، طراحی و تولید یک سیستم جدید مدار راه با قابلیت ارسال کدهای دیجیتال برای سیستم‌های On Board قطار می‌باشد.

 زمانی‌راد گفت: دهمین نمایشگاه صنعت ریلی نسبت به سال گذشته افت داشته است، چراکه در نمایشگاه پیشین، سالن‌های بیشتری به صنعت ریلی اختصاص داده شده بود، ولی امسال تعداد این سالن‌ها با کاهش مواجه شد که این امر نشان‌دهنده کاهش میزان مشارکت شرکت‌های مهم در زمینه صنعت ریلی است. از دیدگاه بنده و بررسی‌های آماری بازدیدکنندگان غرفه ما و دیگر غرفه‌های مجاور، تعداد بازدیدکنندگان اعم از مدیران، متخصصان و ذی‌نفعان این صنعت، کاهش داشته است. به‌طور کلی استقبال کمی، هم از نظر مشارکت‌کنندگان و هم از نظر بازدید‌کنندگان صورت گرفته بود. به نظر بنده، این مهم باید توسط مسئولان امر مورد توجه قرار گرفته و برای رشد و تعالی هرچه بیشتر این صنعت حیاتی، اقدامات اساسی انجام شود. شاخصه مشترک تمامی نمایشگاه‌ها، نزدیکی بیشتر مشارکت‌کنندگان با مدیران صنعت، ذی‌نفعان و کارفرمایان است که دست‌اندرکاران نمایشگاه سعی در اجرای این هدف داشته‌اند.

وی ادامه داد: مهمترین نیاز صنعت ریلی کشور در شرایط کنونی، تزریق نقدینگی در پروژه‌ها برای بهسازی و به‌روزرسانی سیستم‌های سیگنالینگ در خطوط موجود و همچنین ساخت و تولید این سیستم‌ها در خطوط جدید در راه‌آهن و مترو است. توسعه صنعت ریلی یکی از الزامات پیشرفت کشور بوده که فواید زیادی در بخشی از زندگی مردم خواهد داشت و قصور در این توسعه، باعث عقب‌افتادگی جامعه گردیده و نیاز به توجه ویژه و تلاش تمام قد مسئولان دارد.

رییس هیات‌مدیره شرکت مهندسی راژمان کبیر گفت: یکی از چالش‌های اساسی در صنعت ریلی و در شرایط کنونی، نبود اعتبار کافی در اجرای پروژه‌های عمرانی است. عدم حضور شرکت‌های توانمند خارجی، عدم سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، نبود نقدینگی و انباشته شدن مطالبات شرکت‌ها بخشی از فهرست بلند چالش‌ها و مشکلات این صنعت می‌باشد. علاوه بر این، مشکلات زیادی در مسیر توسعه حمل‌ونقل ریلی وجود دارد و بیشتر مراکز عمده بار کشور که اغلب در شهرهای بندری وجود دارند، به شبکه ریلی متصل نیستند و اتصال دادن این شهرها به شبکه راه‌آهن سبب توسعه و شکوفایی این بندرها خواهد شد. همچنین مشکلات و چالش‌های دیگری نظیر قدیمی بودن تعداد زیادی از ایستگاه‌های راه‌آهن، فرسوده بودن  برخی واگن‌ها و خطوط راه‌آهن، کمبود لوکوموتیو و عدم وجود شبکه ریلی سریع‌السیر و غیره…  در سیستم حمل‌و‌نقل راه‌آهن کشور وجود دارد که نیاز به حمایت، تدبیر و برنامه‌های اساسی دارد. به‌ عنوان مثال، کمبود نقدینگی و عدم اولویت نگاه مدیران به این مهم برای توسعه قطارهای شهری‌ در خطوط موجود و یا احداث و راه‌اندازی در شهرهای جدید، از دیگر چالش‌های این صنعت است. البته این امر که مردم یک شهر و یا منطقه، پروژه کلنگ خورده‌ای را در محل زندگی خود ببینند که نزدیک به یک دهه از محل بودجه کشور و بیت‌المال خرج آن شده، ولی به بهره‌برداری نرسیده و گره‌ای از زندگی آن‌ها باز نمی‌کند، اصلا خوشایند نیست و باعث دلسردی، بروز مشکلات و تبعات اجتماعی و اقتصادی می‌شود.

وی افزود: یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل‌ونقل در اغلب کشورها که نقش زیربنایی و غیر قابل‌انکاری در توسعه پایدار و عرصه‌های گوناگون ایفا می‌کند، حمل‌و‌نقل ریلی است. این سیستم به دلیل مزایای نسبی که در مقایسه با دیگر بخش‌های حمل‌و‌نقلی مانند جاده‌ای، هوایی و دریایی دارد، سهم خاصی را در بخش حمل‌ونقل مختص خود کرده است. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته و بیشتر کشورهای در حال توسعه، راه‌آهن یک مکانیزم مهم و کارآمد در زمینه حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری محسوب می‌شود. در گذشته حمل‌ونقل بار در خطوط ریلی ۳ درصد مجموع حمل‌ونقل کشور بود که در حال حاضر این میزان به ۷ درصد رسیده و اگر این مهم به ۳۰ درصد برسد، می‌توان گفت که صنعت ریلی کشور ایران در زمره صنایع ریلی قابل اعتنای منطقه قرار داد که به‌طور یقین درآمدزایی ارزی قابل توجهی به ارمغان آورده و می‌تواند چرخ توسعه صنعت ریلی را در بخش بار و مسافر به خوبی و با سرعت به حرکت درآورد. شرایط امروز دنیا رقابتی است و برای ماندن و رقابت کردن باید فناوری به‌روز، سرعت در ساخت و قیمت تمام‌شده مناسب، احراز استانداردهای قابل قبول و کیفیت بالا در دستور کار برنامه‌ریزان و بهره‌برداران سیستم‌های ریلی قرار گیرد. در دو یا سه سال گذشته انتظار می‌رفت که شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود حرکت کند، اما امسال به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها، کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی، عدم تزریق بودجه کافی و…، شرایط فعالان صنعت ریلی وخیم‌تر شده و ادامه فعالیت خصوصا برای بخش خصوصی سخت شده که نیاز به چاره‌اندیشی اساسی دارد. در صورتی که اهمیت خاصی به معضلات متعدد صنعت ریلی داده نشود و روال کار تغییری پیدا نکند، آینده مثبتی را جهت توسعه صنعت ریلی شاهد نخواهیم بود.

 زمانی‌راد در انتها بیان کرد: موارد مطرح‌شده، نشان از پتانسیل بالای صنعت ریلی در کشورمان دارد که با نامهربانی و مشکلات متعددی دست به گریبان است. از دیدگاه یک فعال بخش خصوصی عرض می‌کنم که در حال حاضر معدود شرکت‌های فعال در این عرصه، تمام تلاش خود را برای بقا و حفظ موقعیت خود به انجام می‌رسانند، ولی حرکت سریع ثانیه‌شمار این ساعت، نشان از نزدیک شدن به خط پایان است.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات