ثبات ارز و طلا به مسکن کشیده شد

کاهش در قیمت فروش، التهاب در اجاره بها

با نزدیک شدن به روزهای جابجایی مسکن و در حالی که انتظار می رود بازار مسکن دچار التهاب و افزایش قیمت شود، این بازار هم چنان در رکورد به سر می برد

با نزدیک شدن به روزهای جابجایی مسکن و در حالی که انتظار می رود بازار مسکن دچار التهاب و افزایش قیمت شود، این بازار هم چنان در رکورد به سر می برد و اگرچه قیمت ها روی کاغذ تا حد زیادی رشد پیدا کرده اما تردیدی نیست که کاهش شدید معاملات مسکن، قیمت های واقعی را تا حد زیادی پایین آورده است. نمی توان انکار کرد که برخلاف معاملات خرید و فروش، معاملات اجاره با حرارت زیاد دنبال می شود و مالکین حاضر به کوتاه آمدن درباره قیمت های تعیینی خود نیستند. در این میان دولت هم اهرم زیادی برای تاثیر گذاری بر روی قیمت اجاره بها ندارد و از این بابت حتی دولت نیز نتوانسته در مهار نرخ ها موفق باشد.

کارشناسان و معامله گران مسکن تصریح می کنند که بازار مسکن در اکثر مناطق تهران دچار رکود شده است. به طور مثال بازار معاملات خرید و فروش در محله نارمک تهران از جمله مواردی است که کسادی کار در آن مشهود و هویداست. البته نرخ‌های پیشنهادی که از سوی برخی مالکان و مشاوران املاک اعلام می‌شود بعضا از منطق خاصی پیروی نمی‌کند. مثلا این محله آپارتمان ۷۳ متری نوساز ۹.۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده، در حالی که  آپارتمان نوساز دیگری در همین محله با متراژ ۱۰۰ متر ۹ میلیارد تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که واحد ۱۰۰ متری به لحاظ چشم‌انداز و امکانات شرایط به مراتب مناسب‌تری در مقایسه با آپارتمان ۷۳ متری دارد. این نشان می دهد که قیمت گذاری در این محله، مانند برخی نقاط دیگر در تهران و شهرهای بزرگ بیش از آن که دارا مبنای اقتصادی باشد، مبنای احساسی و میلی دارد.

همین موارد و افزون بر ان سایر نرخ‌گذاری‌های بی‌قاعده، که برخی مشاوران املاک نیز به آن دامن می‌زنند، باعث افزایش انتقاد از نقش مشاوران املاک در بازار شده است. در کنار این مورد عواملی همچون انتظارات تورمی، کمبود آپارتمان نوساز و سردرگمی بازار ناشی از نبود برآورد دقیق از شرایط اقتصادی در قیمت گذاری های بی ضابطه و میلی نقش دارد.

این نکته نیز مهم است که کاهش قیمت ارز، طلا و خودرو، بر روی بازار مسکن نیز اثرگذار شده و آن را به ثبات قیمت و رکود معاملات رسانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ‌های پیشنهادی آپارتمان در تهران نسبت به دو هفته قبل مقداری کاهش یافته اما ممکن است مقاومت برخی مالکان، کاهش قیمت را متوقف کند. واسطه‌ها و دلالان ملکی می گویند که در حال حاضر خریدار و فروشنده‌ی چندانی در بازار مسکن وجود ندارد و احتمال دارد ادامه‌ی ثبات اقتصادی، امیدواری به وضعیت این بازار را افزایش دهد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات