به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛

نماینده کارگران در شورای عالی کار: حقوق کارگران باید بیش از ۱۵ میلیون باشد

الزام کف حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای کارگران

با بالا رفتن هزینه ها کارگران در تأمین معاش یکی از مهمترین مشکل جامعه کارگری به شمار می آید، حتی کارگرانی در صنعت های مختلف در حال کار هستند که دستمزدشان پایین تر از قانون کار نیز است.

در ایران نزدیک به ۱۵ میلیون کارگر وجود دارد که در انواع صنعت های خدماتی و تولیدی مشغول کار هستند. این قشر از جامعه جامعه از شروع انقلاب اسلامی پای کار کشور بوده و در تمام شرایط سخت و آسان کنار مردم ایستاده اند.

کارگران از گروه آسیب دیده در این وضعیت بده جامعه هستند، گروهی که آن را ستون چرخه اقتصاد کشور می داید ولی در تصمیم‌گیری‌ها، همواره آخرین توجهات به آنان معطوف شده است.

هادی ابوی, فعال کارگری می گوید: الزام کف حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای کارگران از تورم واقعی جامعه باعث تنگ شدن سفره این قشر مظلوم شود. کارگران تنها قشری هستند که با بالا و پایین شدن اقتصاد ضربه می خورند. و این باعث می شود کارگران بقرای  درامد بیشر برای مخارج زندگی سمت شغل های کاذب رو بیاورند.

کارگران با ۵۰ درصد درآمدشان به سختی زندگی می کنند

ابوی بیان کرد: نبود نیروی کار  یک چالش مشکل ساز برای بازار کار شده است. می توان دلیل اصلی نبود تقاضا برای کار در برخی مشاغل بهپایین بودن  کف حقوق کارگران اشاره کرد. در شرایطی فعلی جامعه یک خانوار کارگری الزاما باید کف حقوق ۱۵ میلیون تومانی را برای کارگران تصمیمگیری کنند، جامعه کارگری با ۵۰درصد این درآمد به سختی امورات خود را می‌گذرانند.

حقوق کارگری که با اضافه کاری به ۱۰ میلیون در ماه نمی رسد و نمی تواند رفاه زندگی را تامین کند تمایل به کار کردن با حقوق پایین ندارد.

بیشتر درآمد کارگران صرف اجاره خانه می شود

وی افزود: معیشت کارگران واقعی نیست،  هزینه ماهانه کارگر۲۰ میلیون تومان به بالا است ولی این دستمزد در هیچ کاری دیده نمی شود و کارگر مجبور است  به دنبال شغلی باشد که دستمزد بالای داشته باشد.

این فعال کارگری گفت: متأسفانه کارگران با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند,‌بخش زیادی از درآمد آنها صرف اجاره بها می شود. طرح های که دولت برای این قشر تصمیم گیری کده است مشکل مسکن کارگران حل نمی شود, چرا که توان پرداخت اقساط را ندارند. به همین دلیل در چند جلسه قبل شورای عالی کار ایجاد قرارگاه مسکن مصوب شد. تا برای کم شدن هزینه های مسکن و تامین خانه برای کارگران، زمین رایگان در اختیارشان قرار بگیرد.حرف کارگران در پرداخت وام های ارزان قیمت است. وام هایی که در حال حاضر ارائه می شود، اصلا با توان مالی کارگران تطابق ندارد. همچنین نرخ سود آن ها بسیار بالاست.امیدوارم قرارگاه مسکن با برنامه ریزی درست بتواند به نفع جامعه کارگری قدم بردارد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات