مهمترین نیاز بخش تولید رعایـت معـیارهای کیـفی است

اگرچه براي توليد کارتن در کشور، مواد اوليه باکيفيت مورد نياز است، اما به دليل شرايط تحريمی، قطعات اصلي و مواد اوليه باکيفيت وارد نمي شود، با اين حال بسياري از توليدکنندگان با تکيه بر تکنولوژي جديد و تلاش های بيوقفه سعی در جبران اين خلأ داشته و به فراخور آن، شرکت های عرضه کننده مواد اوليه نيز براي داخلي سازي اين مواد تلاش بيشتری داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری انلاین، علیقلی حُسنی اعظمی، مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی میهن گفت: این شرکت، اولین شرکت دریافت‌کننده پروانه بهره‌برداری در کشور و دومین شرکت تاسیس شده این حوزه است که هم‌اکنون حدود ۶۱ سال قدمت داشته و از ماشین‌آلات به‌روز و قدیمی استفاده می‌کند. شرکت کارتن‌سازی میهن در ۱۷ کیلومتری جاده کرج قرار گرفته و اکثر مشتریان آن از برندهای مطرح کشور هستند. یکی از ویژگی‌های شرکت کارتن‌سازی میهن، مشتری‌مداری و کمک به مشتریان است تا در طراحی، چیدمان و مواردی از این دست مشکلی نداشته و از تجربه این شرکت برای رشد تولید استفاده کنند. در سال جاری نیز برنامه به‌کارگیری ماشین‌آلات چاپ جدید تدوین شده که با توجه به رشد تولید و تقاضای مشتریان، امید است که به‌زودی محقق شود.

حُسنی اعظمی گفت: هرچند که به دنبال این شعارها همه فعالان در پی رشد تولید هستند، اما متاسفانه شرایط تحریمی موجود و عدم ارتباط با کشورهای دیگر موجب شده تا کالاهای مورد نیاز باکیفیت به کشور وارد نشود. برای مثال، در گذشته کاغذهای آمریکایی و اروپایی مورد استفاده قرار می‌گرفت، در حالی که هم‌اکنون این اقلام از داخل تامین می‌شود. البته از آنجایی که برخی از دوستان در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این وضعیت تا حد زیادی بهبود یافته و نیاز به واردات کاغذ کمتر شده است؛ هرچند که باید دانست، تولیدات فعلی برای صادرات به کشورهای اروپایی مناسب نیست. امید است که نظام بانکی، سازمان امور دارایی و بیمه با تولیدکنندگان همراهی بیشتری داشته و از سخت‌گیری‌های کنونی بکاهند. قطعا برای رشد تولید و صادرات، سازمان‌های مرتبط و از جمله وزارت صمت نیز باید همکاری کرده و سیاست‌های تسهیل‌گرایانه‌ای را در پیش گیرند.

وی افزود: در گذشته صادرات داشتیم، اما در حال حاضر شرایط برای صادرات تا حد زیادی تغییر کرده است. برای مثال، در گذشته به کشور عراق صادرات قابل توجهی داشتیم، ولی پس از آن با کاهش قیمت ارز کشور ترکیه، این کشور به کالاهای ترکیه‌ای تمایل نشان داد. از سوی دیگر، در کشوری مانند عراق، بانکی برای انتقال پول صادرات نیست و این مساله چالش‌برانگیز شده است. هرچند که با وجود ظرفیت‌های کشور امید زیادی برای رشد صادرات وجود دارد. در حال حاضر یک‌سوم ظرفیت کارتن‌سازی در حال فعالیت است، در حالی که ظرفیت اسمی شرکت‌های این حوزه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است. برای استفاده از این ظرفیت‌ها باید به دنبال بازارهای جدید مانند پاکستان، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ارمنستان، گرجستان و… باشیم.

این فعال حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی گفت: کاغذها از نظر کیفیت با هم تفاوت‌هایی دارند. در حال حاضر مجلس شورای اسلامی به مدت ۱۰ سال، برداشت درخت‌ از جنگل‌ها را متوقف کرده که این موضوع قطعا بر فرآیند فعالیت کارتن‌سازی و کیفیت خمیر مورد نیاز آن تاثیر منفی داشته است، درنتیجه مواد مورد نیاز از طریق بازیافت تامین می‌شود، هرچند که امروز درصد کمی از تولیدکنندگان این مواد را وارد می‌کنند. در حال حاضر بیشتر دوستان با فرمول‌ها و ترفندهایی کاغذ مورد قبولی را تولید می‌کنند که کیفیت آن مورد تایید کشورهای توسعه‌یافته نیست.

مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی میهن افزود: این تجهیزات در صورت عدم واردات از بین خواهد رفت و برای جایگزینی آن ناگزیر به واردات از کشورهایی همچون چین و روسیه خواهیم بود که البته کالاهای آن‌ها نیز از کیفیت چندانی برخوردار نیست. البته باید دانست، در این حوزه بیش از ۱۷۰ کارخانه کارتن‌سازی بزرگ داریم که مسیر رو به رشدی دارند و این حاکی از افزایش روند سرمایه‌گذاری است. با این حال دولت به منظور درک شرایط سرمایه‌گذاران نباید سیاست‌های بازدارنده‌ای برای تولید اتخاذ یا نسبت به پرداخت تسهیلات بانکی به تولیدکننده تا این اندازه سخت‌گیری کند.

حُسنی اعظمی در آخر گفت: مهمترین نیاز بخش تولید، رعایت پارامترهای کیفی است که اگر تولیدکنندگان به این موضوع دقت داشته، مشتری‌مداری کرده و نیازهای او را تشخیص دهند، قطعا روند تولید بهبود خواهد یافت. باید دید خواسته دقیق مشتری چیست و به چه عناصری توجه دارد. گاهی اوقات، کارتن وزن زیادی دارد و با محتوای آن سنگینی می‌کند که باید شیوه تولید آن را با کارتن‌های دیگر متمایز کرد. در شرایط فعلی کشور، این صنعت در مسیر رونق قرار گرفته، از این‌رو باید بستر حمل‌ونقلی و سایر ملزومات آن فراهم شود.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات