تورم و گرانی مصالح ساختمانی قیمت خانه را افزایش می دهد؛

قیمت مسکن سال آینده هم صعود می کند

دلالان مسکن پیش بینی می کنند که وضعیت بازار در سال جدید هم چنان با رکود مواجه باشد. به این ترتیب تعداد معاملات کاهشی و قیمت‌ها افزایشی خواهد بود؛

دلالان مسکن پیش بینی می کنند که وضعیت بازار در سال جدید هم چنان با رکود مواجه باشد. به این ترتیب تعداد معاملات کاهشی و قیمت‌ها افزایشی خواهد بود؛ این حالکی از تداوم رکود توری در این بازار است. با این حال مالکان به امید افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی در سال جدید، از فروش ملک خود خودداری می‌کنند. این پیش بینی البته چندان غیر واقع بینانه نیست چرا که در سال آینده نرخ خدمات شهرداری و عوارض افزایش خواهد یافت، قیمت مصالح ساختمانی از هم اکنون گران شده و این گرانی به قیمت تمام شده ملک های نوساز فروشی در سال آینده اضافه خواهد شد و تورم و افزایش نرخ ارز هم مزید علت برای گرانی مسکن خواهد بود. بدتر از همه این است که نظارتی بر قیمت‌گذاری ملک وجود ندارد و هر سال، بلکه هر ماه قیمت ملک به صورت تصاعدی گران می شود. در این میان تورم قیمت ها هم افزایش یافته است چنان که در سال جاری، تقریبا پنج بار افزایش قیمت در حوزه مسکن رخ داده است. از این بابت است که گمان می رود قیمت مسکن همچنان روند صعودی‌اش را در سال آینده طی کند.
یک معامله گر مسکن در منطقه زعفرانیه ابراز عقیده می کند: قبل از این وضعیت، فردی ملکی ۵۰ متری را خریداری می‌کرد و بعد از دو سال، با افزایش بودجه خود می‌توانست خانه‌ای ۷۰ متری خریداری کند چراکه در طول سال تغییر قیمتی نداشتیم این فرد با فروش ملک خود در ابتدای سال و پس از چندماه می‌توانست خانه‌ای بهتر خریداری کند. اما در حال حاضر مالک ملکش را می‌فروشد و ساعتی بعد ضرر می‌کند و نمی‌تواند ملکی را جایگزین کند چراکه فایل مورد نظرش را نمی‌تواند به همان سرعتی که قیمت‌ها بالا می‌رود پیدا کند.یک خانه در محله نیاوران، با متراژ ۱۳۸ مترمربع و ۶ سال عمر بنا، ۲۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.واحدی ۲۱۰ متری و نوساز در محله میرداماد، ۳۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.در محله انقلاب، یک واحد ۱۰۰ مترمربعی و با عمر بنای ۷ سال، ۶ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
نگاهی به قیمت ها
مانند اکثر نقاط تهران هم‌اکنون در وضعیت فعلی، معامله چندانی در محله پونک صورت نمی‌‌گیرد. اما هم چنان قیمت‌ها افزایشی و تعداد فروشندگان کاهشی است. البته برای خرید هر مترمربع از یک واحد ۷۰ متری و نوساز در محله پونک، بسته به موقعیت ملک در محله، دست‌کم باید ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفت و مجموعا برای خرید یک خانه نوساز و کلید نخورده با این متراژ، باید هفت میلیارد تومان نقدینگی داشت. نگاهی به فایل‌های مسکن عرضه شده برای خرید و فروش رقمی بالاتر را نشان می‌دهد؛ خانه‌ای با متراژ ۷۵ مترمربع و با قدمت ۲۰ سال، هفت میلیارد تومان به فروش می‌رسد. یک واحد با متراژ ۱۰۵ مترمربع در این محله، ۱۴ میلیارد و ۱۷۵ میلیون قیمت‌گذاری شده است. آپارتمانی دیگر با مساحت ۱۶۴ مترمربع و با ۱۵ سال عمر بنا، ۱۷ میلیارد و ۲۲۰ میلیون عرضه شده است.
اما در منطقه ۳ تهران و در محله های میرداماد برای خرید یک خانه ۱۰۰ متری، باید حداقل ۹ میلیارد تومان پرداخت کرد. خرید خانه در محله میرداماد حداکثر متری ۲۲۴ میلیون تومان است یعنی برای خرید خانه ۹۰ متری در بیشترین میزان پرداختی باید حدود ۲۰ میلیارد تومان پرداخت کرد. در این منطقه قیمت هر متر مربع خانه در محله میرداماد ۹۲ الی ۱۴۰ ، در محله ظفر۹۰ الی ۱۳۱، محله جردن۹۴ الی ۲۲۴ و محله جلفا۱۰۰ الی ۱۲۴ میلیون تومان است.
در این میان قیمت مسکن در مناطق جنوبی تهران بین ۲۲ تا ۴۳ درصد رشد داشته است. چنان که در منطقه ۱۶ متوسط قیمت مسکن از متری ۲۰ میلیون به ۴۰ میلیون افزایش پیدا کرد تا جهش ۴۳ درصدی ارزش خانه‌ها در این نقطه نسبت به تمام مناطق تهران بیشتر باشد. در منطقه ۲۰ میانگین ارزش آپارتمان‌های مسکونی به متری ۵۰ میلیون رسید. میزان رشد قیمت مسکن در مناطق جنوبی ۴۳ افزایش درصد برآورد شده است. در این منطقه قیمت هر متر مربع خانه در محله باغ آذری۳۰ الی ۴۰ ، در محله نازی آباد ۳۷ الی ۵۳ ، محله هاشم آباد۳۲ الی ۴۳ و محله هفدهم شهریور۳۸ الی ۴۷ میلیون تومان است.
در ماه های اخیر قیمت مسکن در شرق تهران بین ۲۰ تا ۲۴ درصد ارتقا پیدا کرده است. در منطقه پیروزی شاهد رشد ۲۴ درصدی بوده‌ایم. ارزش هر متر آپارتمان در منطقه شرق از ۴۰ میلیون به ۸۴ میلیون تومان رسید. به صورت میانگین در منطقه شرق قیمت مسکن بین ۲۰ تا ۲۴ درصد افزایش داشته است. در این منطقه قیمت هر متر مربع خانه در محله نظام آباد ۵۶ الی ۶۴ ، در محله پرستار۶۵ الی ۸۶ ، در محله تهرانپارس غربی ۶۵ الی ۹۴ و در محله نیرو هوایی ۶۵ الی ۸۴ میلیون تومان است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات