به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

قاره آفریقا؛ فرصت بزرگ سرمایه گذاری

همایش معرفی فرصت های تجاری – اقتصادی قاره آفریقا با محوریت معرفی ظرفیت های کشور کنیا، نهم اسفندماه ۱۴۰۲ در محل اتاق بازرگانی ایران و توسط اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا برگزار شد.
این همایش با حضور مسعود برهمن رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا، علی اکبر رضایی رییس اداره سوم آفریقا در وزارت امور خارجه، شهرام خاصی پور مدیرکل آفریقا و عربی بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران، محمد دستغیب رییس انجمن دوستی ایران و ساحل عاج و مهرداد امانی رییس مرکز تجاری ایران در کنیا، برگزار شد. در جریان برگزاری این رویداد مهم، فرصت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری در قاره سیاه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قاره آفریقا دارای ذخایر و منابع فراوانی است که از جمله آنها می توان به وجود ۹۰ درصد الماس اشاره کرد

قاره آفریقا به دلیل شرایط خاصی که دارد، یکی از ظرفیت ها و فرصت های بزرگ و بالقوه سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی و مبادلات تجاری به شمار می آید. این قاره با دارا بودن ۵۵ کشور، دومین قاره وسیع و پرجمعیت جهان محسوب می شود که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر را در دل خود جای داده است. قاره آفریقا دارای ذخایر و منابع فراوانی است که از جمله آنها می توان به وجود ۹۰ درصد الماس، ۵۰ درصد کبالت، ۴۰ درصد بوکسیت و ۶۵ درصد طلای جهان در آن اشاره کرد. در مجموع قاره سیاه ۳۰ درصد از ذخایر معدنی شناخته شده در دنیا را در اختیار دارد.
علاوه بر این بارش های فراوان، حاصلخیری خاصی را به زمین های قاره آفریقا بخشیده و از همین رو کشت فراسرزمینی یکی از بهترین هدفگذاری ها در این منطقه به شمار می آید. همچنین قرارگیری آفریقا در بین دو قاره آسیا و اروپا و وجود چهار آبراه استراتژیک یعنی کانال سوئز، تنگه جبل الطارق، باب المندب و دماغه امیدنیک در این قاره، موقعیت ژئوپلتیک خاصی به آن داده است.

مجموع واردات و صادرات و سرمایه گذاری در این قاره، حدود یک هزار میلیارد دلار است

اما نکته مهم این است که ساختار اقتصادی این قاره ناهمگون دارای سطوح توسعه متفاوتی است؛ به طوری که ۱۵ کشور این قاره دارای منابع نفتی هستند و ۳۳ کشور از کمترین درجه توسعه یافتگی برخوردارند. نگاهی به آمارها نشان می دهد که مجموع واردات و صادرات و سرمایه گذاری در این قاره، حدود یک هزار میلیارد دلار است.
این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی قاره آفریقا در مقایسه با میانگین جهانی بالاتر بوده و به همین جهت این قاره یکی از بازارهای بالقوه جهان محسوب می شود. در واقع قاره آفریقا به لطف اقتصاد رو به رشد، بخش‌های صنعتی متعدد و جمعیت جوان، یکی از قوی‌ترین بازارهای جهان محسوب می‌شود.

حجم گردش مالی کشورمان با این قاره سیاه، کمتر از ۰.۰۰۱ برآورد می شود

چشم انداز رشد برای آفریقا به عنوان یک کل، چشمگیر اما وضعیت بسته به هر کشور و هر منطقه متفاوت است. در این میان، کنیا جزو سه کشور اصلی در آفریقاست که به واسطه موقعیت ژئوپولتیکی و زیرساخت های مناسب صنعتی که دارد، همواره مورد توجه سرمایه گذاران خارجی بوده است.
البته به رغم تلاش هایی که تاکنون در کشورمان صورت گرفته، سطح همکاری های اقتصادی و تجاری ایران با قاره آفریقا بسیار پایین تر از ظرفیت های موجود و علایق دو طرف است. این در حالی است که حجم گردش مالی کشورمان با این قاره سیاه، کمتر از ۰.۰۰۱ برآورد می شود که رقم بسیار ناچیزی است.
حالا اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با برگزاری همایش معرفی فرصت های تجاری – اقتصادی قاره آفریقا و اقداماتی از این دست، درصدد است تا گام های بزرگی را برای سرمایه گذاری و فعالیت های تجاری فعالان اقتصادی کشورمان در این قاره بردارد. بدون شک حضور ایران در قاره سیاه، فرصت بی نظیری جهت مبادلات تجاری و رونق اقتصادی دو جانبه است؛ فرصتی که امیدبخش روزهای خوب برای ایران خواهد بود.
به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات