به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛

جمشید حمزه‌زاده: گردشگری میتواند درآمدزاترین صنعت کشور باشد

جمشید حمزه زاده - دنیای سرمایه‌گذاری

صنعت گردشگری در جهان، یکی از اصلی‌ترین راه‌های درآمدزایی است. در ایران نیز گردشگری میتواند درآمدزاترین صنعت کشور باشد و این باید به یک باور عمومی تبدیل شود؛ به این معنا که از سطح شعارها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها فراتر رود.
رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران و مجمع تشکل‌های گردشگری کشور، وضعیت صنعت گردشگری در ایران را از نظر درآمدزایی نسبت به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی کشور منفی ارزیابی کرد و گفت: ما اگرچه به لحاظ برخورداری از جاذبه‌های گردشگری در زمره چند کشور غنی دنیا هستیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم از داشته‌های خود در حوزه گردشگری استفاده کنیم. ایران قابلیت آن را دارد که به یکی از مقاصد مهم گردشگری توریست‌های جایجای دنیا تبدیل شود؛ مشروط بر اینکه تغییر نگرشی اساسی نزد یکایک ما در ارتباط با صنعت گردشگری به وجود بیاید.

توجه به صنعت گردشگری باید از شعار فراتر رود

جمشید حمزه‌زاده این تغییر نگرش را یک پیشنیاز برای تصمیم‌گیری‌ها، سیاستگذاری‌ها و اقدامات بعدی دانست و عنوان کرد: گردشگری میتواند درآمدزاترین صنعت کشور باشد و این باید به یک باور عمومی تبدیل شود؛ به این معنا که از سطح شعارها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها فراتر برود و در عمل شاهد آن باشیم که ظرفیت‌های بالقوه صنعت گردشگری به سوی بالفعل شدن حرکت میکند.

حمزده‌زاده با اشاره به وجود موانع دست و پاگیر و بازدارنده پیش پای فعالان و سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری گفت: این موانع دست و پا‌گیر بایدکنار برود. مثلا در زمینه ساخت هتل‌های جدید و مدرن با وجود سرمایه‌گذاران علاقه‌مند و توانایی که دوست دارند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، چندان توفیقی نداشته‌ایم؛ چرا؟ دلیلش همین موانع و مشکلاتی است که به لحاظ قانونی وجود دارد و موانع بروکراتیکی که خیلی وقت‌ها انگیزه سرمایه‌گذاری را از بین می‎برد.

وی گفت:در تمام دنیا دولت‌ها تلاش می‎کنند که بسترها را برای بازدهی هر چه زودتر سرمایه‌های بخش خصوصی فراهم کنند و انگیزه‌های سرمایه‌گذاری را در صنعت گردشگری بالا ببرند، ولی در اینجا موانعی وجود دارد که گاهی سرمایه‌گذار را پشیمان هم میکند. اینها بخشی از مشکلات جامعه حرفه‌ای هتلداران است.

بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری بلااستفاده است

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران و مجمع تشکل‌های گردشگری کشور،گردشگری را زنجیره‌ای از بخش‌های مختلف دانست و ادامه داد: در زمینه تورهای ورودی یا incoming مشکلاتی وجود دارد که نه‌تنها پیش‌بینی‌ها در خصوص آمار ورود گردشگران خارجی در سال ۱۴۰۴ را محقق نکرد، بلکه روندی نزولی به این بخش داد. همکاران ما در جامعه حرفه‌ای تورگردانان ایران بارها درباره این مشکلات توضیحات مبسوطی را ارائه و بزنگاه‌های اصلی مشکل را نشان دادهاند. ضمن اینکه در سالهای اخیر ما شاهد اتفاقات ناگوار زیادی بودیم که آسیبهای سنگینی را پیدرپی به صنعت گردشگری کشور وارد کرد. از تحریمهایی که در بهار ۱۳۹۷ شکل جدیتری به خودش گرفت تا سیل سنگین در روزهای آغاز سال ۱۳۹۸ و بعد از آن، وقایع مربوط به بنزین در پاییز همان سال و شیوع ویروس منحوس کرونا در زمستانش که منجر به تعطیلی کامل هتل‌ها در نوروز ۱۳۹۹ شد.

به هر حال سال‌های سختی را پشت سر گذاشتیم و این سختی در کنار مشکلات دیگری که به آنها اشاره شد، بسیاری از ظرفیت‌ها را همچنان بلااستفاده گذاشته و ذهن و وقت فعالان گردشگری را صرف ترمیم خسارت‌ها و آسیب‌های به وجود آمده کرده است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات